zelfverzekerd sales maken

Zelfverzekerd verkopen, vooral nu.

Of het nou tijdens een presentatie is die weken van tevoren gepland stond of een toevallige ontmoeting met een potentiële klant in de kroeg, zelfverzekerdheid helpt jou om te verkopen.

Als je zelfverzekerd overkomt, gaan potentiële klanten ervan uit dat ze kunnen vertrouwen in jouw kennis en ervaring. Je kunt daardoor beter overtuigen, weet de aandacht van alle mensen in een ruimte te pakken en je laat een onvergetelijke indruk achter.

Keynote: Gun jezelf tijd om vanuit eigen identiteit te verkopen. Noem dit jouw ontdekkingsreis. Deze reis geeft jou als verkoper ontwikkeling, plezier en zelfverzekerdheid. Dit voor nu terzijde.

 Hoe kom je zelfverzekerd over?

Met de volgende adviezen kan elke verkoper een stuk zelfverzekerder worden.

Tip 1: Weet wat de kernwaarden zijn

Ieder bedrijf wilt dat de aangeboden diensten en producten herkend worden vanwege de waarden die ze uitdragen. Mocht je in loondienst zijn, zorg er dan voor dat je deze waarden kent en helder kunt communiceren.  Op die manier maak je gebruik van de volledige marketing van het bedrijf.

Voorbeeld

Apple communiceert in haar reclames dat hun producten eenvoudiger zijn dan dat van de concurrenten. Een verkoper van Apple producten kan zelfverzekerder overkomen door dit te benadrukken tijdens het verkoopgesprek. Het zorgt voor herkenning vanuit de cliënt, want die heeft dezelfde boodschap al (meerdere keren) gehoord in de reclames.

Tip 2: Demonstraties zijn altijd welkom

Demonstraties kunnen een boost geven aan de verkoopresultaten. Soms lijkt het niet voor de hand te liggen, maar demonstraties kunnen in vrijwel iedere branche gegeven worden. Voor de meeste producten spreekt een demonstratie voor zich. In de dienstverlening kan een gratis en vrijblijvend gesprek of proefperiode ingezet worden als demonstratie. Op die manier ervaren potentiële klanten de effecten van een dienst.

Voorbeeld

Van de retailsector wordt al jaren gesteld dat fysieke winkels het op lange termijn niet zullen overleven vanwege de komst van online aanbieders. Echter zie je dat potentiële kopers nog steeds de producten fysiek willen zien, voelen, ruiken en uitproberen voordat ze tot aankoop overgaan. Elektronicaketens en kledingzaken die hierop inspelen zijn vooralsnog de eerste halte voor potentiële kopers. Dit stelt ze in staat om te concurreren met (goedkopere) online aanbieders.

Tip 3: Ken de succesverhalen

Als je kwalitatief hoogwaardige producten en/of diensten aanbiedt, zijn ongetwijfeld tevreden klanten die bereid zijn om dat kenbaar te maken. Het vragen om reviews is een goede eerste stap, alleen valt meer uit deze ervaringen te halen. het is een vereisten om op de hoogte blijven van de perceptie van jouw bedrijf op social media en dus bij jouw focus/doelgroep. Als het aankomt op het overtuigen van potentiële klanten, Neem de opgedane kennis mee uit verhalen van geholpen klanten in lead gesprekken.  In deze gesprekken is het waardevol te vragen hoe deze potentiële klanten bij jou zijn gekomen. Mocht het medium online zijn, is het verstandig om de aan de succesverhalen als story te benoemen.  Dit zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen.

Voorbeeld

Google reviews, Facebook reviews, Instagram comments, telefoonboek reviews… Ken jij ze allemaal? De verkopers van een groot bedrijf dat dagelijks honderden klanten helpt, houden vaak niet bij wat er dagelijks gezegd en geschreven wordt. Hierdoor missen ze de aansluiting met potentiële klanten, want die hebben zichzelf vaak verdiept in jouw aanbod en weten als geen andere de positieve en negatieve ervaringen op te noemen. Ken de succesverhalen, zodat je herkenning creëert en direct kunt inspelen op overeenkomende verlangens van de oude tevreden en potentieel nieuwe klanten.

Tip 4: Wacht niet tot het vragenrondje

Krijg je vaak dezelfde vragen en/of bezwaren? Dan wordt het tijd om dit te verwerken in je verkoopgesprek in plaats van te wachten tot het einde van je presentatie/betoog. De luisteraar zal anders continu met zijn of haar vraag worstelen en minder aandachtig luisteren naar datgene wat je zegt. Tevens zorgt het vroegtijdig weerleggen van bezwaren ervoor dat klanten zich begrepen voelen.

Voorbeeld

Een schoonheidsspecialiste doet impliciet de belofte dat haar behandelingen zullen aanslaan bij de cliënt. Het is vanzelfsprekend dat de cliënt een aantal vragen zal gaan stellen, zoals ‘hoeveel behandelingen zijn er nog’ en ‘werkt het wel?’. Door tijdens het verkoopgesprek al antwoord te geven op deze veelvoorkomende vragen, kan de cliënt zich beter concentreren op datgene wat de schoonheidsspecialiste daarna zegt.

Tip 5: Houd het einde in het achterhoofd en communiceer dit

Wat is het gewenste resultaat van jouw pitch? Is het puur gericht op het sluiten van de deal of om awareness te creëren en pas in een later stadium met een voorstel te komen? Dit ogenschijnlijk kleine verschil kan veel impact maken op de manier waarop je jezelf opstelt en jouw betoog opzet. Als er onduidelijkheid bestaat over het doel, is er niet genoeg tijd om de diepte in te gaan. Zelfs als die tijd wel gegeven zou worden, verliest zelfs de meest ervaren verkoper de aandacht en het vertrouwen van de luisteraars.

Voorbeeld

Iedere ondernemer wordt momenteel online gebombardeerd met advertenties van ‘business-gurus’ die aanbieden om veelbelovende technieken gratis te delen. Het doel van deze guru’s lijkt om informatie te delen. Al snel wordt echter duidelijk dat de beloofde kennis pas gedeeld zal worden nadat een substantiële investering gedaan is. Het doel lijkt dan op het sluiten van een deal.

Deze onduidelijkheid schrikt velen af en leidt tot negatieve associaties met de aanbieder. Dit kun je voorkomen door duidelijker te communiceren wat je intenties zijn. Daarnaast kom je zelfverzekerder over, omdat je durft uit te komen voor datgene wat je wenst te doen in plaats van jezelf te verschuilen achter gratis lokkertjes.

Persoonlijke boodschap

Prawien Dhoen Salue Consultancy
Prawien Dhoen, Salue Consultancy

‘Een onderdeel van impact maken is zelfverzekerd overkomen. Niets meer, niets minder. Als je twijfels hebt over datgene wat je aanbiedt, zullen ervaren inkopers dat snel kunnen aflezen aan jou..

Gelukkig is zelfverzekerdheid een eigenschap die je kunt aanleren. Doe daar wat zelfbewustzijn, kennis, ervaring en charisma bij en je hebt de ideale mix om een topverkoper te worden in jouw branche.

Ik coach verkopers in alle fases van hun carrière. Heb je interesse in een op één gesprek met mij? Neem gerust contact op.

Spread the love