Goede voornemenrs ondernemer

3 voornemens voor ondernemers

Het nieuwe jaar staat voor de deur en elke ondernemer reflecteert over het afgelopen jaar. Een aantal beslissingen zullen goed uitgepakt zijn, maar er zullen ongetwijfeld ook fouten gemaakt zijn. Door te spreken met veel ondernemers hebben we onderstaande lijst opgesteld met maar liefst drie voornemens waar elke ondernemer aan kan werken komend jaar.

#1 Consistente marketing

Je kunt het beste product ter wereld hebben, maar als jij de enige bent die dat weet zul je weinig verkopen. Dat is waarom iedere ondernemer tijd en geld dient te besteden aan marketing. Het is een bewezen manier om meer klanten te bereiken, mits het goed uitgevoerd word. Hieronder bespreken we een aantal van de veelgemaakte fouten.

Social media: ga voor wat werkt

Heeft uw onderneming een Facebook pagina, Instagram profiel, Twitter account en Pinterest fotobord? Dan bent u goed op weg om interactie met klanten op te zoeken en waarde te communiceren op deze (gratis) platformen. Een goed voornemen is om te identificeren welke platformen door uw doelgroep het meeste worden gebruikt. Geef uw volledige aandacht aan deze platformen en verwijder de anderen. Dit zorgt ervoor dat er meer tijd, budget en focus is voor de platformen die er echt toe doen. Als u meerdere platformen aanmaakt, maar deze vervolgens verwaarloosd, komt dit amateuristisch over op uw klanten. Zorg voor regelmatige berichten op uw pagina’s en reageer op de reacties van potentiële klanten.

Branding: hanteer dezelfde stijl

Het komt helaas te vaak voor dat er verschillende logo’s en stijlen worden gebruikt binnen één onderneming. Een logo op het drukwerk mag niet afwijken van het logo op de website. Laat een professionele logo maken en hanteer deze overal waar uw bedrijf actief is. Dit zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen bij de klanten.

Positionering: blijf trouw aan je imago

Wees ervan bewust welk imago u creëert onder uw doelgroep. Heeft u zichzelf gepositioneerd als een ware prijsvechter? Dan is het verstandig om te innoveren en te investeren met deze imago in gedachten. De kans dat een premium dienst of product wordt gewaardeerd door uw klanten is dan klein. Het klassieke voorbeeld hiervan in de auto-branche is dat van de Volkswagen Groep. Deze groep bestaat uit verschillende merken, uiteenlopend van Seat tot Porsche. Er worden verschillende merken gehanteerd om imago’s te geven aan auto’s. Als de Volkswagen Groep een Seat zou ontwerpen met een prijskaartje van een Porsche, zal dit niet succesvol zijn. Door exact dezelfde auto met een Porsche logo te ontwerpen trekken ze klanten uit het hogere segment en is de kans op succes vele malen hoger.

#2 Doorpakken met sales

Sales is wat zorgt voor omzet en houdt de onderneming overeind. Een goede strategie kan ervoor zorgen dat uw onderneming groeit. Grote bedrijven hebben aparte sales-afdelingen, maar de kleine ondernemer doet dit vaak zelf met beperkte middelen. Neem onderstaande verbeterpunten door en implementeer ze komend jaar om een hogere omzet te realiseren.

Meten, weten en verbeteren

Weet u hoeveel sales gesprekken u heeft per week? Zo niet, start met het bijhouden van het aantal gesprekken en probeer dit te verbeteren. Als uw onderneming reactief is (klanten komen naar u) dan kan uw onderneming groeien door volgend jaar proactief (u gaat naar klanten toe) te worden. Reflecteer na elk succesvolle én onsuccesvolle gesprek en schrijf de bevindingen kort op. Dis is waardevolle informatie dat meegenomen kan worden naar volgend gesprek.

Benieuwd naar sales strategieën en hoeveel gesprekken nodig zijn voor een succesvolle transactie? Klik dan hier voor ons artikel ‘5x nee voor 1x ja‘.

#3 Accepteer externe hulp

Als ondernemer weet u het meeste van uw onderneming en de doelen die u wilt bereiken. Het ligt voor de hand om zoveel mogelijk zelf te doen om kosten te besparen, maar dit gaat ten koste van waardevolle tijd en energie die u kunt stoppen in uw onderneming. Bent u iemand die denkt alles zelf te kunnen doen, zonder verlies van efficiëntie? Dan zijn onderstaande goede voornemens voor u.

Kom uit de bubbel

Extern advies zorgt soms voor een reality-check. Zeer optimistische en risicovolle beslissingen kunnen door extern advies geïdentificeerd worden. Grote fouten kunnen hierdoor worden voorkomen en een gepaster alternatief kan worden geboden. Door beroep te doen op experts met een frisse blik op jouw onderneming kun je optimale beslissingen nemen die direct hun vruchten kunnen afwerpen.

Efficiënt met tijd omgaan

Je bent een expert in jouw vakgebied. Tijd is kostbaar en je kunt het beste rendement behalen als je tijd besteedt aan het helpen van klanten. Stel dat een professionele flyer gemaakt moet worden waarin de diensten van de onderneming belicht worden. De hoeveelheid tijd en energie die je moet besteden om zelf een flyer te ontwerpen kan beter besteed worden aan het helpen van klanten. Een grafische designer kan sneller en efficiënt hetzelfde werk doen, waardoor de daadwerkelijke kosten lager zijn.

Door te evalueren kun je verbeterpunten voor jezelf signaleren. Het helpt echter om een extern persoon met een frisse blik kritisch mee te laten kijken. Wij van Salue spreken dagelijks met ondernemers net als u en hebben genoeg strategieën om uw onderneming volgend jaar te laten groeien. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Spread the love