Verkoopcoach

Uw verkoopcoach nader bekeken

Als ondernemer is je eerste gedachte wellicht om zoveel mogelijk zelf te doen en je onderbuik gevoel te volgen. Logisch, want uiteindelijk is het jouw bedrijf en jouw verantwoordelijkheid. Toch maken steeds meer bedrijven gebruik van externe verkoopcoaches. Hieronder bespreken we wat de voordelen zijn van het inschakelen van een verkoopcoach.

De werkzaamheden van een verkoopcoach

Duidelijke realistische doelen
Elk bedrijf en individu heeft ambities en doelen gesteld. Een verkoopcoach bespreekt en analyseert je ambities en zorgt ervoor dat vage concepten pakkend samengevat worden in realistische doelstellingen. Op die manier is het volkomen duidelijk waar het bedrijf naartoe wilt in de toekomst.

  • Voorbeeld – Een tabaksshop wenste een significante stijging van de omzet te realiseren, maar wist niet waar te beginnen. Er waren uiteenlopende ideeën, zoals het openen van een nieuwe zaak of uitbreiding van het huidige assortiment. Deze onzekerheid bij het management werkt averechts voor de motivatie en doelgerichtheid van het personeel, omdat ze niet wisten wat ze te wachten stond. Een verkoopcoach kan als eerste advies geven om de plannen achter de schermen te bespreken en pas mededelingen te doen zodra er zekerheid is.

Strategie
Er zijn talloze manieren om een beter bedrijfsresultaat te behalen, maar welke is het meest geschikt voor jouw onderneming? Dat is een lastige vraag, want er is geen one-size-fits-all oplossing. Je kunt ervoor kiezen om op eigen houtje antwoorden te formuleren of om je medewerkers om adviezen te vragen. Het grote nadeel hiervan is dat je alleen vanuit het perspectief van het bedrijf kijkt.

  • Voorbeeld – De concurrentie tussen digitale marketingsbureau’s neemt toe. Zonder gedegen strategie kiezen sommige bureau’s ervoor om hun prijzen te verlagen, zodat ze een betere positie in de markt kunnen krijgen. Zoals we eerder beschreven hebben in onze blog ‘Stop met korting geven!‘, hebben zulke permanente prijsverlagingen zelden het gewenste resultaat. Een verkoopcoach kan je helpen met een strategie uiteenzetten, waarbij een beter bedrijfsresultaat behaald kan worden zonder lagere tarieven te hanteren of meer mankracht in te zetten.

Concurrentie analyse
We kijken allemaal wel eens op de website en social media pagina van onze concurrenten om inspiratie op te doen. Het kost niet veel tijd en hierdoor krijg je een eerste indruk van de sterke punten van de concurrent. Dat is een goede stap, maar niet het hele verhaal bij een gedegen analyse. Helaas hebben leidinggevenden vaak niet genoeg tijd om verder te kijken en kunnen ze cruciale leerpunten van de concurrenten mislopen.

  • Voorbeeld – Een Turkse supermarkt vreesde de komst van een concurrent in de wijk. De ondernemer keek alleen naar de lagere prijzen die gehanteerd werden door de concurrent. Daardoor stond hij op het punt om zijn eigen prijzen permanent te verlagen. De verkoopcoach besloot om zaken als de houdbaarheidsdatum van producten, klantenservice en openingstijden te vergelijken. Hieruit werd duidelijk dat sommige aspecten (nog) niet goed uitgewerkt waren bij de concurrent. Door een reclame campagne te starten waarbij deze punten belicht werden, heeft de Turkse supermarkt zichzelf kunnen positioneren als leverancier van hoge kwaliteit en goede service in tegenstelling tot zijn concurrent.

Frisse blik voor het management
Vandaag de dag wordt er veel gevraagd van een leidinggevende. Van het aansturen van medewerkers tot het bijhouden van trends in de markt; veel verantwoordelijkheden worden neergelegd bij enkele personen. Bij kleine bedrijven speelt dit des te meer, wat verwaarlozing van belangrijke aspecten tot gevolg heeft.

  • Voorbeeld – Sommige branches zijn onderhevig aan veranderende trends en/of nieuwe wetgeving. Deze veranderingen, bijvoorbeeld in de verzorgingsbranche, kunnen betekenen dat professionals snel achter lopen op hun concurrenten als ze niet op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast wordt regelgeving jaarlijks veranderd, wat betekent dat werkwijzes continu dienen te veranderen. Een verkoopcoach is hier alert op en geeft inzicht in belangrijke ontwikkelingen in de markt.

Persoonlijke boodschap

Prawien Dhoen Salue Consultancy
Prawien Dhoen, Salue 

‘Verkoopcoach zijn is een dankbaar beroep. We zetten ons volledig in om jouw ambities te verwezenlijken en we putten geluk uit jouw resultaten. De traditionele werkwijzes, leveren traditionele resultaten op. Dat willen we niet bij Salue. We gaan verder door ook onorthodoxe methodes te gebruiken die direct zichtbare resultaten kunnen opleveren.

Tijd is kostbaar. Laat je daarom adviseren door experts die dezelfde problemen waar je tegenaan loopt al hebben meegemaakt en opgelost. Dat schept duidelijkheid, bespaart tijd en voorkomt teleurstelling.

Ik ben Prawien Dhoen en ik kom graag langs om te kijken hoe Salue jouw onderneming kan helpen. We werken met maatwerk, dus jouw onderneming staat altijd centraal. Stuur gerust een bericht en wie weet zitten we binnenkort samen aan de tafel.

Veel verkoopplezier toegewenst!

Spread the love