Tone of Voice

Zo gebruik je de juiste tone of voice!

De tone of voice is de ‘stem’ van jouw bedrijf. Dit is een belangrijke factor in de communicatie. De manier waarop de boodschap verkondigt wordt is vaak nog belangrijker dan de inhoud.  Veelgestelde vragen over de tone of voice zijn onder andere:

  • Spreek je de klanten aan met je of u?
  • Gebruik je muziek in je reclame uitingen? En zo ja, wat voor genre?
  • Wil je schreeuwerig de aandacht trekken of juist subtiel zijn?

Het kan een krachtig middel zijn om te communiceren met (potentiële) klanten, mits je het op de juiste manier inzet. In dit artikel aandacht voor 4 punten  waar elk bedrijf zijn/haar tone of voice op kan baseren.

Doelgroep

#1 – Doelgroep

De doelgroep ontvangt jouw boodschap en kan daardoor aangezet worden om te handelen. Een verkeerde manier van communiceren kan echter ervoor zorgen dat de doelgroep zich niet verbonden voelt met jouw bedrijf. Het is daarom van belang om de tone of voice te laten aansluiten bij de doelgroep.

Tip: vorm een persona

Kijk naar de doelgroep en vorm een persona van de ‘gemiddelde’ klant. Hoe wilt ze aangesproken worden, waarin is ze geïnteresseerd en welke waardes wilt ze uitdragen?  Zet deze en andere aspecten op papier en communiceer dit met zowel interne als externe marketeers.

Het is verstandig om eerst te controleren of het persona inderdaad aansluit bij de gemiddelde klant. Dit kun je bijvoorbeeld controleren met enquêtes en 1-op-1 gesprekken.

Doelstelling

#2 – Doelstelling

Wat wens je te bereiken met de boodschap die je verkondigt?  Probeer je een imago neer te zetten voor je bedrijf of wil je klanten aansporen om nu direct een uitgave te doen. Het komt helaas al te vaak voor dat bedrijven jarenlang hun doelstelling niet veranderen. Zo kan het voorkomen dat een bedrijf alleen heeft gewerkt aan haar imago, zonder daar de vruchten van de plukken met een duidelijke call to action campagne.

De doelstelling van de boodschap heeft invloed op de tone of voice. Een imago opbouwen kan subtiel gedaan worden, terwijl een call to action beter werkt met duidelijke taal en felle kleuren.

Tip: maak een verdeling

Afhankelijk van hoe je je positioneert in de branche, kun je een verdeling maken tussen de reclames die het imago creëren en die de klant aansporen een handeling te doen. Zet je jezelf neer als prijsvechter? Dan zullen de reclames met name gericht zijn op het aansporen van de klanten om direct uitgaves te doen. Een bedrijf/merk dat zichzelf als premium neerzet besteedt daarentegen de meeste tijd aan het behouden van een chique imago.

Kanaal en vormgeving

#3 – Kanaal en vormgeving

Er zijn steeds meer kanalen waarop je als bedrijf kunt communiceren met de klanten. Om ervoor te zorgen dat klanten jouw stijl van communiceren overal herkennen, is het van belang om op elk kanaal dezelfde tone of voice te hanteren. Sommige kanalen zullen zich echter niet lenen voor jouw tone of voice. In de volgende stap zien we dat het belangrijk is om consistent te zijn. Ik raad het daarom af om de tone of voice aan te passen om beter bij het kanaal te passen.

Voorkom dat je veel geld, tijd en energie verspilt in het opbouwen van een reputatie op kanalen die niet bij jouw imago. Ter verduidelijking:

  • Je zult niet zo snel premium merken tegenkomen in gratis huis-aan-huis flyers. De flyers staan vol met prijsvechters die op schreeuwerige wijze proberen de aandacht te trekken. Een premium merk haalt meer waarde uit een publicatie in een (betaalde) catalogus waarin uitgelegd wordt waarom het merk superieur is ten opzichte van de concurrentie.
  • Minder bekende social media kanalen, zoals pinterest en tumblr, werken vaak alleen voor niches. Als de gebruikers van het platform geen interesse hebben voor jouw diensten, is het vaak tevergeefse hoop om hier veel energie en tijd in te steken. Deze inzet komt meer tot zijn recht als de kanalen passen bij de diensten die je levert. Meer (kanalen) is dus niet altijd beter.

Tip: kijk naar de concurrentie

Natuurlijk heb je al inzichtelijk wie je concurrenten zijn en wat hun sterke en zwakke punten zijn. Toch kan het lonen om de marketing nogmaals grondig onder de loep te nemen. Op welke kanalen adverteren ze en welke posts zorgen voor de meeste interactie? Kijk ook naar concurrenten die het minder goed doen en de plank misslaan betreffende hun tone of voice. Door dit nauwlettend in de gaten te houden kun je leren van andermans fouten.

Wees consistent

#4 – Wees consistent

Het opbouwen van een imago kost veel tijd en energie. Je hebt kunnen lezen dat meerdere factoren, waaronder de tone of voice, belangrijk zijn om het gewenste resultaat te behalen. Daarom is het belangrijk om de tone of voice niet te veranderen zonder zorgvuldige afweging.

Een bedrijf dat altijd op formele wijze intern en externe communicatie voerde, kan niet in één keer omschakelen naar informele omgangsvormen. Dit gebeurt al te vaak bij bedrijven die besluiten om hun focus te verschuiven van de vorige naar de nieuwe generatie. De nieuwe generatie heeft geen tijd gehad om het stoffige imago van het bedrijf bij te stellen en de oude generatie verliest binding met het bedrijf. Wees dus consistent en verander de tone of voice alleen geleidelijk en alleen als dit noodzakelijk is.

Tip: bescherm je imago

Het kan zomaar voorkomen dat zorgvuldig opgebouwde reputaties en communicatievormen door externe partijen teniet worden gedaan. Het voorbeeld van het luxueuze merk Louis Vuiton is hier een goed voorbeeld van. Het stond vroeger alleen bekend als premium merk, grotendeels dankzij de hoge prijzen t.o.v. de concurrentie. Doordat het buiten het budget van velen viel, ambieerde velen het merk. Door o.a. imitatie producten en entertainers die het merk als stoer neerzetten heeft het merk echter zijn waarde deels verloren. Als iedereen het heeft, is het ineens minder speciaal. Bescherm daarom altijd je imago.

Persoonlijke boodschap

Prawien Dhoen Salue Consultancy
Prawien Dhoen, Salue 

‘De juiste tone of voice hanteren doe je niet zomaar. Ook ik heb moeten zoeken naar de juiste manier om mijn kennis en diensten te communiceren. Zo heb ik zelf ervaren wat voor verschil het maakt als je de energie en tijd steekt in de handelingen die het meeste resultaat opleveren.

Ik ben Prawien Dhoen en sales is mijn passie. Ik zorg er graag voor dat jij op de juiste manier communiceert en meer interactie krijgt met jouw doelgroep. Neem contact op met mij, zodat we een kosteloos en vrijblijvend gesprek kunnen hebben over de mogelijkheden.

 

Spread the love