Social Selling

Social selling, ben jij al begonnen?

Social selling is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Meer en meer ondernemers en professionals creëren een imago door zichzelf te profileren als deskundige in een bepaald vakgebied. Zoals de naam doet vermoeden, zijn de social media kanalen de plek waarop social selling plaatsvindt.

Social selling is een methode waarbij potentiële klanten – op hun eigen initiatief – kennis kunnen maken met de verkoper. Het doel is om interesse te wekken en informatie te delen. Een goede manier om dit te doen, is door gratis content te produceren, zoals blogs en video’s. Hiermee laat je zien dat je kennis hebt van jouw vakgebied en kun je een groeiend aantal mensen bereiken. Zodra een publiek gecreëerd is, zijn er diverse mogelijkheden om producten en/of diensten aan te bieden.

Natuurlijk is je persoonlijke imago iets unieks wat je zelf creëert en ben je dus vrij om er je eigen draai aan te geven. Hieronder bespreek ik een aantal factoren die kunnen bijdragen aan een beter resultaat op de lange termijn. Met onderstaande tips kun je een aantal veelvoorkomende fouten voorkomen.

Zorg dat je iets te bieden hebt

Het klinkt vanzelfsprekend, maar social selling kan pas plaatsvinden als je iets hebt om te verkopen. Dat kan van alles zijn, zolang er maar sprake is van exclusiviteit. De koper moet het gevoel krijgen dat hij iets ervoor terugkrijgt wat niet gratis te verkrijgen was. Denk daarom op voorhand na over de producten en/of diensten die je kunt aanbieden. Je kunt gedeeltes daarvan gebruiken als basis voor de content die je gratis aanbied.

Plan vooruit

Om je imago op te bouwen moet je consistent zijn met het publiceren van content. Zo blijf je in het vizier van potentiële klanten. De meeste professionals hebben in het begin genoeg onderwerpen om te bespreken, maar krijgen gaandeweg een gebrek aan inspiratie. Beslis daarom van tevoren hoe vaak je wilt posten en zorg dat er genoeg content klaar staat voor de komende weken.

Wacht niet te lang

Je kunt vanaf de eerste dag, voordat je vaste lezers en kijkers hebt, aangeven dat je betaalde diensten aanbiedt. Daarnaast kun je direct van start gaan met manieren om geld te verdienen aan de content die je hebt geproduceerd. Denk hierbij aan de advertenties aan het begin of einde van video’s en reclame banners aan de zijkant op websites. Wacht hier niet te lang mee, want het kan demotiverend werken om veel tijd en energie te steken in een project waarmee je geen tastbaar resultaat behaalt. Zolang de kijkers niet weten wat je te bieden hebt, zal de respons minimaal zijn. Laat dit dus gelijk vanaf het begin weten in de content die je produceert.

Wees realistisch

Het kan lang duren voordat er genoeg lezers/kijkers zijn om interactie te krijgen. Velen starten met het bouwen van een imago met de verwachting dat ze binnen de kortste keren een groot aantal mensen bereiken. Dit is zeer onwaarschijnlijk als we kijken naar de wijze waarop de algoritmes van de meeste social media kanalen werken. Vaste kijkers trekken die interactie hebben met de content, zorgt ervoor dat nieuw publiek de content sneller kan vinden. Het is daarom verstandig om in de startfase realistisch te zijn en door te zetten, ongeacht het resultaat.

Schakel hulp in

Ben je goed in het schrijven van pakkende teksten, maar niet in het produceren van relevante thumbnails? Overweeg dan om hulp in te schakelen om dat gedeelte voor je over te nemen. Dit advies geldt des te meer als het aspecten betreft waarvoor je geen interesse hebt om het zelf te kunnen leren. Op die manier kun je efficiënter te werk gaan en je concentreren op datgene waarin je goed bent. Probeer niet om alles zelf te doen, maar maak gebruik van de deskundigheid van anderen.

Werk samen

Heb je een goed idee en ben je van plan om van start te gaan? Er is een grote kans dat er al velen je voorgegaan zijn. Raak hier niet gedemotiveerd door, maar maak juist gebruik van het netwerk van anderen. Door (positief) te reageren op de content van anderen, kun je interesse wekken voor je eigen diensten. Tevens kun je content creators die in dezelfde fase zitten als jij, benaderen om samen te werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het schrijven van gast-blogs die gepubliceerd en gedeeld worden op elkaars social media kanaal.

De juiste mindset krijgen

Veel beginnende contentcreators denken dat hun succes ten koste gaat van andere creators en vice versa. Hierdoor durven ze bepaalde informatie niet te delen, gaan ze samenwerkingen uit de weg en proberen ze andere creators in een negatief daglicht te zetten. Hartstikke zonde! Begin met een positieve instelling, sta open voor feedback en blijf verbeteren.

Persoonlijke boodschap

Prawien Dhoen Salue Consultancy
Prawien Dhoen, Salue 

‘Elke dag worden ontelbaar veel artikelen en video’s geproduceerd en gepubliceerd. Slechts een klein gedeelte hiervan weet een groot publiek te trekken, de rest wordt ondergesneeuwd en levert weinig rendement op. Het gebeurt waarschijnlijk ook op jouw tijdlijn: de populaire posts staan bovenaan en de tientallen anderen daaronder. Hierdoor neemt de kans af dat mensen überhaupt die posts te zien krijgen.

Laat je hier niet door demotiveren. De aanhouder wint. Blijf je content verbeteren aan de hand van de opbouwende kritiek die je krijgt. Na verloop van tijd zul je betere content produceren, meer vaste kijkers/lezers trekken en zelfs inkomsten kunnen genereren. Ik ben Prawien Dhoen en alles wat met sales te maken heeft, trekt mijn aandacht. Wil je gebruik gaan maken van social selling voor jouw onderneming en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met mij op.

Spread the love