Reviews

Reviews, durf te vragen!

Heeft u een positieve online reputatie door het implementeren van een complexe feedback strategie? Mooi, goed bezig. Dit artikel is niet voor u. Voor de overige 99% van de ondernemers: lees hier hoe u met een aantal simpele stappen uw reputatie – en daarmee uw omzet – verhoogt!

De kracht van reviews

Iedereen gebruikt Google om aanbieders van diensten en producten op te zoeken. Daarbij wordt vrijwel altijd gekeken naar de reviews. Onderzoeken wijzen uit dat bij maar liefst 92% van de zoekresultaten wordt gekeken naar de reviews. Positieve reviews zorgen ervoor dat de bezoeker een goede indruk krijg van uw bedrijf, zelfs voordat ze op uw pagina belanden!

Een positieve online reputatie is niet vanzelfsprekend. Ontevreden klanten schrijven sneller uit hunzelf een review dan tevreden klanten. Daardoor komt het geregeld voor dat de online reviews een vertekend beeld geven van een bedrijf. Het is daarom belangrijk om actief te worden en te starten met het vergaren van positieve reviews. De slechte reviews zullen ongetwijfeld komen, maar door actief te zijn kan u ervoor zorgen uw online reputatie overweldigend positief is en blijft.

Besef dat (bijna alle) online reviews zichtbaar blijven. Een goede review die vandaag geplaatst word kan dus over vijf jaar nog steeds potentiële klanten over de streep trekken! Het vergaren van positieve reviews kan daarom gezien worden als een investering die zich blijft uitbetalen.

Stappenplan

In de business-to-consumer markt geeft 74% van de klanten aan dat ze bereid zijn om een review te schrijven. Als het erop aan komt schrijft ongeveer 50% van de gevraagde klanten ook daadwerkelijk een review. Als klanten zo bereid zijn om mee te werken, waarom vragen bedrijven dan niet om reviews?

Het is niet makkelijk om een goede strategie te hanteren voor het vragen van reviews. Lees hieronder hoe u kunt beginnen met het implementeren van een feedback strategie.

Stap 1: durf te vragen

Er kan een mentale drempel zijn om klanten te vragen om iets positiefs te schrijven over uw onderneming. Het kan in eerste instantie aanvoelen als smeken om lof, iets wat het zelfrespect kan aantasten. De eerste stap is om over dit gevoel heen te stappen. Er is niks mis met het vragen om de mening van een ander. Uw concurrenten doen het ook.

Stap 2: selecteer

Een selectie maken is makkelijk als u vaste klanten heeft die regelmatig een positieve opmerking maken. Noteer de namen van deze klanten en spoor ze de volgende keer aan om hun ervaring te delen op Google of een social media platform, zoals Facebook en Linkedin.

Niet iedere klant durft het aan om als een van de eersten een review te schrijven. Zorg dus ervoor dat er al reviews staan van vaste klanten, familie of kennissen. Dit verlaagt de drempel voor anderen om hun ervaring te delen.

Stap 3: persoonlijke touch

Persoonlijk vragen heeft altijd de voorkeur, omdat dit de kans op een review vergroot. Uiteraard is het mogelijk om ook in een nieuwsbrief te vragen om reviews, maar u loopt hierbij het risico dat ontevreden klanten ook aangespoord worden.

Stap 4: belonen

Het is aan te raden om klanten die meewerken te belonen voor hun review. Een kleinigheid als goed gebaar zorgt ervoor dat deze klanten de volgende keer weer meewerken en zich inzetten voor uw bedrijf.

Een goede online reputatie zorgt ook voor een hogere conversie. Het bedrag dat u spendeert aan het belonen van klanten zal daarom snel terugverdiend zijn in de vorm van nieuwe klanten.

De juiste strategie

Elke branche heeft zijn eigen strategie. Aanbevelingen krijgen in een business-to-business markt verloopt anders dan in een business-to-consumer markt. Daarnaast speelt het segment ook een grote rol. Hoe hoger het segment, des te meer energie en tijd gestoken kan worden in het vergaren van positieve reviews.

Wij komen graag vrijblijvend langs om mee te denken over de juiste strategie voor uw bedrijf. Neem contact op en begin morgen al met het verbeteren van uw online reputatie.

Referenties

  • Vendasta (2016), 50 Stats You Need to Know About Online Reviews
  • Kristen McCabe (2018), 50+ statistics proving the power of customer reviews
  • Fan & Fuel (2017), No online customer reviews means BIG problems in 2017
Spread the love