zoom team online

Succesvolle online sales meetings

Met de huidige maatregelen staan alle verkopers, beginnend en ervaren, voor een nieuwe uitdaging.
Sinds het begin der tijden denkt men bij sales meetings aan fysieke vergaderingen waarbij men elkaar volledig kan zien en inspelen op de lichaamstaal.
De realiteit is dat in de afgelopen maanden het merendeel van de sales meetings online hebben plaatsgevonden. Sterker nog: het einde is nog lang niet in zicht.

In de eerste maanden mocht je online ‘knullige foutjes’ maken.
Inmiddels wordt het verwacht dat je ook online professioneel en effectief te werk gaat.

Het management en de verkopers die snel omschakelen van fysiek naar online, komen beter voor de dag en hebben zo een streepje voor op de rest.
In dit artikel geef ik 8 tips die jouw online salesmeeting productiever en plezieriger maken.

Online meetings: geweldig of destructief?

Meetings kunnen chaotische verplichtingen zijn voor het team die de vaart uit de dag halen.
Ze kunnen ook een efficiënte manier zijn om informatie met het team uit te wisselen en elkaar te motiveren.
Hoe de meetings ervaren worden, ligt aan de keuzes die jij maakt.

Sommige managers voelen zich genoodzaakt om regelmatig een meeting te plannen.
Niet omdat ze belangrijke punten hebben om te bespreken, maar omdat ze zelf op de voorgrond willen treden of het verlangen hebben om te laten zien dat ze begaan zijn met het team.
Als manager wordt er immers verwacht dat je mensen managed, toch?
De invulling van deze verwachting kan destructief werken als managen synoniem gaat staan voor een overschot aan meetings, evaluatiegesprekken en coaching trajecten.

En dat zou zonde zijn, aangezien online meetings een aantal voordelen hebben ten opzichte van fysieke meetings:

  • Tijdswinst – het team hoeft niet speciaal naar kantoor te komen voor de vergadering.
  • Structuur – de meeste platforms hebben mogelijkheden om slechts één persoon tegelijk te laten spreken. Hierdoor voorkom je dat men onderling begint te praten en blijf je het centraal houden.
  • Terugkijken – het is makkelijker om een opname te maken van de meeting en deze te verspreiden, zodat belangrijke punten teruggekeken kunnen worden. Hierdoor kan degene die normaal gesproken aanwezen zou worden als notulist, zich ook beter voegen bij de discussie.
  • Betere discussies – sommige deelnemers voelen zich meer op hun gemak in hun vertrouwde omgeving. Ze zijn daarom eerder geneigd om hun inzichten te delen.

Zo haal je meer uit je online meetings.

#1 – De praktische zaken in orde hebben
Iedereen heeft inmiddels een aantal maanden de tijd gehad om de praktische zaken op orde te hebben. Een stabiele internetverbinding, comfortabele werkplek met zo min mogelijk omgevingsgeluiden en goed werkende webcam/ headset zijn een must. Zorg ook voor een back-up plan voor als de gekozen software niet werkt.

#2 – Kies voor kleine groepjes
Ga voor minder meetings met kleinere groepen. Zo zorg je ervoor dat alleen de mensen die er toe doen aanschuiven – en laat je de anderen ongestoord in hun workflow. Een bijkomend voordeel is dat er ruimte ontstaat om dieper in te gaan op vragen die spelen onder het team.

#3 – Minder is meer
Zet meetings alleen in als er een goede reden voor is. Stop dus met de vaste meetings op donderdag. Dit soort vaste meetings zorgen onbedoeld ervoor dat het team de meeting-dagen met lede ogen tegemoet zien.

#4 – Kort en krachtig
In het begin is iedereen mentaal aanwezig, maar online overleggen kan erg intensief zijn. Geleidelijk raken de deelnemers vermoeid en wordt de verleiding groter om even op de telefoon te kijken of om je heen te staren. Direct na afloop is gebleken dat de deelnemers minder productief zijn met hun werkzaamheden. Dit komt deels door de vermoeidheid en deels door de veronderstelling dat de werkdag na de meeting voor spek en bonen is.  Houd hier rekening mee bij het plannen van de meeting.

#5 – Breng iedereen ruim van tevoren op hoogte
Als het doel van de meeting is om input te krijgen van het team, is het verstandig om de agendapunten ruim van tevoren te delen. Op die manier heeft iedere aanwezige de tijd om zich in te lezen en zich adequaat voor te bereiden. Vraag ook of er zaken spelen die van belang kunnen zijn voor de anderen, zodat je deze nog kunt verwerken in de agendapunten.

#6 – Maak een keuze: visionair of praktisch
Als je in het eerste deel van de meeting praktische onderwerpen voor de korte termijn bespreekt, raad ik het af om in het tweede deel creatieve punten aan te snijden voor de lange termijn. De energie en wil om te brainstormen over de toekomst is dan al drastisch afgenomen. Maak een duidelijk onderscheid tussen de twee en plan ze op verschillende dagen.

#7 – Zorg voor interactie
Interactie tijdens een meeting is altijd al belangrijk geweest, maar bij online meetings zijn ze cruciaal. Voorkom dat het een monoloog wordt door tussendoor casussen en vragen op te nemen in de agendapunten.

#8 – Het is geen onemanshow
Als het team elkaar maandenlang niet ziet, kan het gaan voelen als een onemanshow. Meetings zijn het ideale moment om iedereen weer te laten realiseren dat jullie een team zijn en een gezamenlijk (bedrijfs)doel nastreven. In deze tijden, zonder fysiek contact, is het des te belangrijker om dit aan te stippen.

Persoonlijke boodschap

Prawien Dhoen Salue Consultancy
Prawien Dhoen, Salue Consultancy

In elke crisis ontstaan er kansen. Bedrijven die succesvol online meetings plannen, kunnen rekenen op productievere dagen en een team dat meetings omarmt in plaats van verafschuwt.
Online meetings waren in het begin misschien wat onwennig, maar zijn in sommige branches hard op weg om de standaard te worden. Zorg vandaag nog dat je kritisch kijkt naar de huidige werkwijze en vraag om feedback van het team. Met bovenstaande tips hoop ik je aan het denken gezet te hebben.


‘Bedankt voor het lezen van dit artikel!’
Ben je op zoek naar gepersonaliseerde inzichten en adviezen voor jou als ondernemer, salesmanager of ZZP’er?
Dan schuif ik graag bij je aan tafel om jouw drive te verrijken met mijn ervaring in het vergroten van verkoopplezier in uiteenlopende branches.

In contact komen? – Bel: +31 (0) 6 835 31421
Op de hoogte blijven? – Neem een kijkje op mijn LinkedIn pagina.

Spread the love