Offline of Online Marketing

Offline of online marketing

Het is een discussie die gevoerd wordt op marketingafdelingen over de hele wereld. Zetten we een regionale flyer campagne in of gaan we voor Facebook advertenties? Staan we op evenementen of investeren we in videoadvertenties op Youtube? Waar zal het budget voor gebruikt worden? In dit artikel zetten we de voordelen van beide vormen van marketing uiteen.

3 voordelen van online marketing

Online marketing kan op diverse manieren worden ingevuld. De meest populaire vormen van online marketing gaan over adverteren op social media, Google en banners op diverse websites (via Google Adwords).

#1           Gericht adverteren

Door vele marketingexperts wordt dit gezien als het belangrijkste voordeel van online marketing t.o.v. offline marketing. Het is mogelijk om precies aan te geven wat uw doelgroep is. Door een selectie te maken op onder andere leeftijd, geslacht en interesses zorgt u ervoor dat uw budget optimaal gebruikt wordt. Social media platforms en Google verzamelen deze informatie van hun gebruikers in ruil voor het gratis in dienst stellen van hun platform.

#2           Betaal alleen voor resultaat

Het is mogelijk om te kiezen voor betaling per click, ookwel pay-per-click (PPC) genoemd. Hierdoor bent u verzekerd ervan dat elke euro gebruikt wordt om meer bezoekers naar de website te lokken. Een tegenpool hiervan is pay-per-view (PPV). Hierbij wordt betaald voor het aantal keren dat de advertentie wordt weergegeven. Welke versie hiervan beter is voor uw bedrijf zal uitgebreid in een toekomstige column worden behandeld. Het is in ieder geval zeker dat uw budget alleen besteed wordt als er daadwerkelijk resultaat geboekt is.

#3           Snel inspelen op ontwikkelingen

Online marketing campagnes kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar aangepast worden. Het grote voordeel hiervan is dat uw bedrijf snel kan inspelen op trends in de markt. De gedreven ondernemer kan op deze manier gebruik maken van een toename aan zoekopdrachten in Google naar aanleiding van relevante nieuwsberichten. Is het uitzonderlijk warm deze zomer en ziet u een nieuwsbericht dat airco’s overal uitverkocht zijn? Speel hierop in door direct een online campagne te lanceren met de slogan ‘Airco’s in voorraad, direct geleverd!’.

3 voordelen van offline marketing

Offline marketing heeft een ouderwets karakter gekregen sinds de enorme groei van online marketing. Dit is niet geheel onterecht, maar kan gunstig uitpakken voor een ondernemer die gebruikt maakt van de lage tarieven van offline marketing.

#1           Bereik mensen buiten uw doelgroep

Bedrijven die lang bestaan kunnen de fout maken om zich exclusief te focussen op hun bestaande doelgroep. Hierdoor bestaat het gevaar dat andere potentiële klanten niet bereikt worden. Offline marketing is minder specifiek, waardoor andere mensen worden bereikt dan initieel gedacht. Heeft u een schoonheidssalon dat zich voornamelijk richt op de Turkse gemeenschap? Een regionale flyer campagne kan als gevolg hebben dat u nieuwe klanten met een andere afkomst aantrekt!

#2           Interactie zorgt voor blijvende herinneringen

Offline marketing waarbij personeel wordt ingezet heeft als voordeel dat de klant authentieke interactie heeft. Hierbij staat niet alleen het product centraal, maar ook de persoonlijkheid en karakter van de verkoper. Een goede verkoper zorgt voor een blijvende indruk bij de klant door vriendelijk en duidelijk in te spelen op vragen en twijfels. Het menselijke contact hierbij is van enorme waarde.

#3           Offline wordt goedkoper

Er is de laatste jaren een duidelijk groei te zien van online marketing. Dit gaat grotendeels ten koste van offline marketing. Het gevolg is dat offline marketing, zoals reclame op televisie, radio en in de krant goedkoper is geworden. Veel ondernemingen die al lange tijd bestaan hebben de vooronderstelling dat offline marketing financieel niet haalbaar is. Het is daarom goed om vrijblijvend te informeren naar de kosten van een advertentie op deze kanalen. De prijzen zijn gezakt en er is meer ruimte om te onderhandelen over de prijs.

Conclusie

Zowel online- als offline marketing hebben unieke voordelen. Het is daarom verstandig om een reclame campagne zowel online als offline in te zetten. De juiste verdeling van het marketing budget is geheel afhankelijk van de grootte van het bedrijf, de branche waarin het actief is en het budget dat ter beschikking is. Neem daarom vrijblijvend contact met ons op om te bespreken hoe Salue Consultancy u hierin kan adviseren.

Schrijf u gratis in voor onze maandelijkse nieuwsbrief vol handige tips om uw bedrijfsresultaten te verbeteren!

 

Spread the love