eerlijk gezegd

10 woorden om NIET te zeggen

Als sales professional ben je continu in gesprek met ondernemers. De woorden die je uitspreekt kunnen je helpen of tegenwerken. Woorden hebben namelijk invloed op de kans dat je de deal sluit.

Ik bespreek hieronder tien veelgehoorde woorden die tijdens het salestraject onbedoeld voor argwaan zorgen. Gebruik jij ze? Dan kan het verstandig zijn om ze weg te laten tijdens je volgende verkoopmoment.

#1 – Eerlijk gezegd

Professionals gebruiken ‘eerlijk gezegd’ om aan te geven dat ze te vertrouwen zijn. In de praktijk behalen ze met deze woorden vaak het tegenovergestelde resultaat. Deze woorden impliceren namelijk dat de verkoper niet altijd eerlijk is. Het wekt argwaan bij de klant en kan beter vervangen worden door bijvoorbeeld ‘ik kan u vertellen dat…’

#2 – Maar…

Dit drukt een tegenstelling uit. Wat volgt na ‘maar’ ontkracht het voorafgaande. Bij veelvuldig gebruik zorgt het ervoor dat de potentiële klant een negatieve statement zal verwachten na elke zin.

#3 – Hoop ik

‘Ik hoop dat dit product een goede match zal zijn voor uw wensen.’ De twee woorden aan het begin van de zin laten doorschemeren dat je niet zeker bent van je zaak. Verdiep je meer in het product. Je kunt dan in het vervolg met meer vertrouwen zeggen dat het product dat je levert een goede match is voor de klant.

#4 – Goedkoop

Een goedkoper alternatief wordt vaak geassocieerd met een een lagere kwaliteit. Om te voorkomen dat je onbedoeld de door de klant waargenomen waarde van je dienst of product omlaag haalt, kun je dit woord beter vermijden.Overweeg om positieve alternatieven te gebruiken, zoals ‘goede deal’ of ‘slimme keuze’.

#5 – Euhm…uhh…

Dit soort stopwoordjes leiden af van de boodschap en kunnen ervoor zorgen dat je de aandacht van de klant kwijtraakt. Als je merkt dat je een stopwoord hebt, kun je dit afleren door bewust een korte stilte te laten vallen in plaats van het stopwoord te gebruiken.

#6 – Dingen

Als er wordt gesproken over ‘dingen’, denken de meeste luisteraars al gauw dat het gaat over onbelangrijke zaken. Het laatste wat je wilt is dat jouw product of dienst als onbelangrijk wordt ingeschat door de potentiële klant. Spreek daarom niet over een ‘ding’ en benoem het product (bij zijn naam) om het waarde mee te geven.

#7 – Logisch

Tijdens een uitleg over de werking van het product kan het woord ‘logisch’ ervoor zorgen dat de klant zich gepasseerd voelt. Het kan namelijk zo zijn dat de klant een bepaald onderdeel niet snapt en zich schaamt om een vraag te stellen, omdat de werking blijkbaar ‘logisch’ is. Het is ook goed om jezelf af te vragen waarom je überhaupt het woordje ‘logisch’ gebruikt. Als datgene wat je zegt voor de hand liggende informatie is, dan is het vaak tijdverspilling om dit te delen met de klant.

#8 – Prospect / lead

Tijdens het gesprek wilt de ondernemer zien dat je hem serieus neemt en dat je actief nadenkt over passende oplossingen. Het gebruik van woorden als ‘prospect’ en ‘lead’ zorgen ervoor dat de ondernemer zichzelf gaat zien als één uit duizenden. Het geeft hem het gevoel dat je een kant-en-klare oplossing probeert te verkopen. Je kunt daarom beter het woord ‘relatie’ gebruiken tijdens de verkoopmomenten.

#9 – Problemen

‘Problemen’ heeft een sterke negatieve lading. Vermijd dit woord, ook als de ondernemer zelf spreekt over ‘problemen’. Gebruik daarentegen woorden als ‘aandachtspunten’, ‘verbeterpunten’ en ‘kansen om te groeien’. Deze woorden kunnen ervoor zorgen dat de ondernemer anders naar zijn uitdagingen gaat kijken.

#10 – Bezwaren

Soms plaatsen sprekers aan het einde van hun presentatie een slide met de titel ‘bezwaren’. Ze doen dit om vragen en discussies te voorkomen. Het woord is echter negatief geladen. Gebruik daarom ‘veelgestelde vragen’ of ‘goed om te weten’ in plaats van ‘bezwaren’.

Persoonlijke boodschap

Prawien Dhoen Salue Consultancy
Prawien Dhoen, Salue

‘Door de jaren heen ontwikkel je een aantal vaste verkoopzinnen die je onbewust blijft gebruiken. In sommige sectoren van sales, zoals bij call-centers, kan het zelfs voorkomen dat hele gesprekken identiek zijn aan elkaar.

Het grote gevaar hierbij is dat bovenstaande tien woorden in jouw vaste gesprekken sluipen. Dit ondermijnt de overtuigingskracht en kan invloed hebben op je resultaten bij het sluiten van deals.

Als verkooptrainer heb ik de eer om hardwerkende professionals uit verschillende industrieën te helpen met hun salestraject. Heb je interesse in een 1-op-1 coachingstraject om jouw pitch te optimaliseren? Neem dan contact met mij op.

Spread the love