Groeien tijdens een crisis

Groeien tijdens een crisis

Ik zal er geen gras over laten groeien: verkopen tijdens de corona-crisis is een uitdaging.

Verkopers in alle branches hebben in de afgelopen weken meegemaakt dat ze vrijwel geen deals meer kunnen sluiten. Bedrijven houden de hand op de knip en bestaande relaties ervaren financiële problemen, waardoor ze sneller geneigd zijn om te snijden in de uitgaves.

Is het dan allemaal kommer en kwel? 

Nee!

Deze uitzonderlijke tijden vragen een andere aanpak. Degenen die zich flexibel opstellen en snel weten aan te passen, ervaren doorgaans meer verkoopplezier en schatten de toekomst positief in.

Blijven hangen in het verleden en ‘de gebruikelijke gang van zaken’ zal niet zorgen voor meer verkopen. In dit artikel kijk ik daarom naar hoe je een mindset kunt krijgen waarbij het ‘zien van kansen’ de overhand heeft.

Laat los wat je niet in de hand hebt

Men kan boos worden als het regent, maar de woede zal er niet voor zorgen dat de regenbuien stoppen. Integendeel, de woede vreet energie en verkleint de kans op het vinden van een manier om met de situatie om te gaan.

Mijn boodschap is daarom: laat los wat je niet in de hand hebt.

#1 – Het verdere verloop van het virus
Natuurlijk wil je dat het virus zo snel mogelijk uitgeraasd is, zodat je potentiële klanten weer bereid zijn om jouw diensten af te nemen. Je hebt echter geen invloed op het verdere verloop van deze pandemie. Stop daarom met het obsessief volgen van het nieuws rondom de verspreiding van het virus.

#2 – De politiek
Steunmaatregelen en versoepelingen van de regels zijn van harte welkom, maar hier kun je weinig tot geen invloed op uitoefenen. Tevens helpen de politici je niet om nieuwe deals te sluiten.

#3 – De economie
De economie, de aandelenmarkt, werkloosheidscijfers, allemaal gegevens die dagelijks in de media besproken worden en een somber beeld schetsen. Het zijn uitzonderlijke tijden, maar het is al lang bekend dat hoog- en laagconjunctuur elkaar afwisselen. Ook na deze periode zal de economie zich herstellen en kun je weer op het oude niveau deals sluiten.

Focus op je eigen kunnen

Besteed energie aan zaken waar je wel invloed op hebt. Het zal je verbazen hoeveel tijd en energie vrijkomt als je je strikt toelegt op onderstaande punten en al het andere schrapt.

Mijn boodschap is daarom: focus op datgene waar je volledige controle over hebt: jijzelf.

#1 – Positief denken
Het begint met de mindset. Ik heb de laatste tijd veel verkopers en ondernemers gesproken die in paniek geraakt zijn, omdat hun vaste klanten afzeggen en de maandelijkse kosten blijven opstapelen. Ik laat ze hun worst-case scenario opschrijven, waardoor dit minder gaat spelen in het hoofd. De angst wordt als het ware verplaatst van het hoofd naar het papier. Vervolgens bespreken we manieren en de haalbaarheid om deze worst-case scenario te voorkomen. Vrijwel altijd wordt  direct hierna de toekomst een stuk positiever ingeschat.

#2 – Flexibeler opstellen
Als je net klaar bent met je opleiding en aan de slag bent gegaan in de verkoop, is het laatste wat je wilt horen dat het tijd is voor een carrièreswitch. Dat geldt ook voor de ondernemers die jarenlang geïnvesteerd hebben in het opbouwen en rendabel maken van hun bedrijf. De waarheid is echter dat de in het verleden behaalde successen geen belemmering mogen vormen voor de toekomst. Als je kans om te slagen in de komende jaren vele malen groter is in een andere branche, dan ben je het aan jezelf verplicht om deze stap op z’n minst te overwegen.

#3 – Actie nemen
Ten slotte is het een kwestie van de vrijgekomen tijd en energie ‘nuttig’ te besteden. De precieze invulling hiervan laat ik aan jou over. Veelgehoorde projecten zijn bijvoorbeeld:

  • Het starten van een studie om andere branches aan te kunnen spreken;
  • Naar achter geschoven (marketing en/of administratieve) werkzaamheden naar voren halen;
  • Persoonlijke ontwikkeling en doelen een boost geven, zoals meer sporten en gezonder eten.

 

Persoonlijke boodschap

Prawien Dhoen Salue Consultancy
Prawien Dhoen, Salue Consultancy

Elke crisis kenmerkt zich door grote veranderingen – en waar verandering is, ontstaan kansen.

Individuen en ondernemingen die krampachtig wensen vast te houden aan het verleden, lopen het risico om overbodig te worden.

Een periode van rust kan je veel moois brengen. Inzicht, waardering voor wat je hebt en de kans om een betere toekomst voor jezelf te creëren.

Haal daarom het beste uit deze tijd. Het is je gegund.


‘Bedankt voor het lezen van dit artikel!’
Ben je op zoek naar gepersonaliseerde inzichten en adviezen voor jou als ondernemer, salesmanager of ZZP’er?
Dan schuif ik graag bij je aan tafel om jouw drive te verrijken met mijn jarenlange ervaring in het vergroten van het verkoopplezier in uiteenlopende branches.

In contact komen? – Bel: +31 (0) 6 835 31421
Op de hoogte blijven? – Neem een kijkje op mijn LinkedIn pagina.

Spread the love