Coach

De kracht van 1-op-1 coaching 💪

We leven in een tijd waarin steeds meer mensen onbeperkt toegang hebben tot informatie.
Het internet heeft ervoor gezorgd dat kennis snel en gratis gedeeld kan worden.

Dit heeft geleid tot steeds meer verkoopcoaches die hun adviezen gratis of tegen betaling delen in de vorm van video’s of blogs.
Hoewel dit een positieve ontwikkeling is, hebben verkoopcoaches die ook op de ‘ouderwetse’ manier hun klantondernemers begeleiden nog steeds een streepje voor op hun online concullega’s.

In dit artikel licht ik de waarde toe van 1-op-1 coaching voor klantondernemers die meer verkoopplezier wensen.
Ik schrijf wekelijks blogs en maak video’s over onderwerpen die de moderne ondernemer aangaan. De kern van Salue Consultancy bestaat echter uit de dagelijkse 1-op-1 gesprekken met (startende) ondernemers.
Ben je naar aanleiding van dit artikel benieuwd wat een 1-op-1 coachingstraject met mij inhoudt? Neem dan gerust contact met me op.

Specifiek

Voordeel #1 – Niet algemeen, maar specifiek advies

Iedereen zoekt wel eens het antwoord op een vraag op het internet. Bij simpele vragen kan het antwoord vaak binnen enkele minuten gevonden worden.
Hebben we het over potentiële verbeterpunten van een onderneming, dan is het antwoord op een vraag zelden zo snel gevonden.

Dit komt door het feit dat verkoopcoaches die strikt online actief zijn geen rekening kunnen houden met de volgende factoren:

  • Verschillen in de branches en bedrijfsgrootte;
  • Verschillen in de ambitie en potentie van de werknemers en het management;
  • Huidige (financiële) gezondheid van het bedrijf.

Een verkoopcoach die fysiek aanwezig is en het bedrijf leert kennen weet wat er speelt binnen het bedrijf. Hij kan een inschatting maken van de mogelijkheden en daardoor adviezen geven waar de ondernemer direct iets mee kan. Dit zorgt ervoor dat de resultaten van het coachingstraject tastbaarder zijn en dat er slagvaardiger opgetreden kan worden.

Tip voor als je een coach op het oog hebt

Vraag aan de verkoopcoach wat zijn ervaringen zijn met soortgelijke bedrijven in jullie branche. Een coach die in het verleden in dezelfde branche actief is geweest, kan zijn opgedane kennis delen met jou Hierdoor kun je een unieke kijk krijgen in de werkwijze van concurrenten, consumenten en leveranciers.

Betrouwbaar

Voordeel #2 – Betrouwbaarheid

We zijn ze allemaal wel eens tegengekomen: online advertenties van coaches die beloven grote verbeteringen te kunnen maken in de manier waarop je het bedrijf en je persoonlijke financiën runt. Vaak bieden ze uitsluitend online materiaal aan, zoals een cursus of live seminar waarbij geen interactie mogelijk is. Potentiële klanten worden gelokt met gratis ‘trainingen’, waarna duur lesmateriaal gevolgd dient te worden om alle inzichten te kunnen krijgen.

Hoewel we zeker niet kunnen uitsluiten dat er oprechte online coaches zijn, leert de ervaring ons dat er vaak mooie beloftes gemaakt worden die niet nagemaakt kunnen worden. Daarnaast krijgt men zelden inzicht in de achtergrond van de opleider en weet dus niet met wie ze te maken hebben.

Het inschakelen van een coach die fysiek langskomt betekent dat je advies inwint waarbij persoonlijk contact centraal staat. Dit stelt je in staat te peilen of de coach wel over de juiste kennis beschikt. Daarnaast kun je de coach beter vastpinnen op beloftes die hij maakt.

Tip voor als je een coach inschakelt

Wees niet verlegen om kritisch te zijn op uitspraken van een verkoopcoach. Door de reactie van de coach te observeren kun je zien of hij goed voorbereid naar het gesprek gekomen is en zeker is van zijn diensten.

Stok achter de deur

Voordeel #3 – Stok achter de deur

Stel dat het goed zit met het advies dat je ontvangen hebt. Jijzelf en/of het bedrijf kunt het advies gebruiken om processen te optimaliseren en betere resultaten te behalen. Dan is de volgende stap om deze kennis om te zetten in concrete stappen en deze stappen uit te voeren.

Een online coach fungeert meestal niet als een stok achter de deur. In het zeldzame geval dat er op afgesproken data telefonisch contact is, zal een coach op afstand minder druk kunnen uitoefenen dan een coach die aanwezig is op locatie. Door een coach in de arm te nemen kun je ervoor zorgen dat het bedrijf serieuzer aan de slag gaat met de afgesproken veranderingen. Door het stellen van deadlines en deze deadlines na te leven kan voorkomen worden dat niks gedaan wordt met adviezen van een coach.

Tip voor als je veranderingen gaat maken

Spreek met je verkoopcoach af dat je op bepaalde dagen de tijd wilt nemen om samen te kijken naar de vooruitgang. Dit is gunstig voor de motivatie van alle partijen: zowel jij als je medewerkers en de coach weten wat gedaan moet worden en willen elkaar niet teleurstellen.

ROI

Voordeel #4 – Return on investment

Er hangt natuurlijk een prijskaartje aan een professionele coach die regelmatig langskomt om het management te adviseren en te helpen met de persoonlijke groei van de werknemers.
Laat dit je niet afschrikken! Meerdere onderzoeken laten zien dat het investeren in coaching een goede stap is voor het realiseren van groei. Zo blijkt uit onderzoek van MU uit 2001 dat er een hoge return on investment is*:

  • Uit financiële analyses blijkt dat het bedrag van coaching sessies ten behoeve van de kwaliteiten van het management ongeveer 5 tot 7 keer terugverdiend werd;
  • 96% van de bedrijven meldt dat de coaching heeft geleid tot verbeterde prestaties van de werknemers;
  • Naast de financiële voordelen, meldden bedrijven ook dat hun werknemers zelfstandiger zijn geworden na de coachingssessies.

Uiteraard speelt de individuele coach een belangrijke rol. De kwaliteiten die de verkoopcoach bezit moeten passen bij de hulpvraag van het bedrijf. Als die twee zaken op elkaar aansluiten, heb je het recept voor succes.

Tip voor als je het budget gaat vaststellen

Maak geld vrij voor je eigen ontwikkeling en dat van de werknemers. Werknemers kunnen het waarderen als energie en geld gestoken wordt in hun groei. Daardoor voelen ze zich nog meer betrokken bij het bedrijf en stellen ze uit zichzelf steeds hogere doelen.

Persoonlijke boodschap

Prawien Dhoen Salue Consultancy
Prawien Dhoen, Salue 

‘Ik verkoop geen kant-en-klare one-size-fits-all oplossingen. Elke ondernemer wordt persoonlijk bezocht en kan altijd direct contact met mij opnemen.

Daar is bewust voor gekozen. Ik wil dat zowel startende als gevestigde ondernemers weten met wie ze te maken hebben, zodat ze met het volste vertrouwen hun hulpvraag kunnen voorleggen. Mooie beloftes maken is makkelijk scoren, maar ik zorg liever voor langdurig geluk door realistische prognoses te maken.

Ik ben Prawien Dhoen en sales is mijn passie. Als je hier aangekomen bent, betekent het dat je geïnteresseerd bent in de groei van jouw onderneming. Neem contact op met mij, zodat we een kosteloos en vrijblijvend gesprek kunnen hebben over de mogelijkheden.


* Referentie: McGovern J. Maximizing the Impact of Executive Coaching (2001), The Manchester Review – Volume 6 Number 1

Spread the love