5 fouten

Laat deze 5 fouten achter in 2019!

Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat veel kleine ondernemers terugblikken op een succesvol of teleurstellend jaar. Wat ging goed? Wat kon beter? Hebben we kansen laten liggen?
Uit de vele gesprekken die ik heb gevoerd in de afgelopen weken, kwam naar voren dat veel ondernemers dezelfde fouten c.q. aandachtspunten opnoemen. Hieronder kun je zien welke dat zijn en hoe jij ervoor kan zorgen dat je niet dezelfde fouten maakt in 2020.

Fout: Vaste klanten verwaarlozen

Stel dat je een goedlopend bedrijf hebt met een groep vaste klanten. Deze klanten weten wat ze willen, komen al jaren langs en vormen een stabiele inkomstenstroom voor het bedrijf.

Dit ogenschijnlijke ideale scenario brengt risico’s met zich mee. Je kunt je comfortabel gaan voelen en daardoor investeringen in deze doelgroep uit de weg gaan. Vaak verschuift de focus van het bedrijf dan op het binnenhalen van nieuwe klanten in plaats van het creëren van meer waarde voor de bestaande klantenkring.

Dit is niet efficiënt aangezien het werven van nieuwe klanten kostbaarder is gebleken dan het behouden van bestaande klanten. Daarnaast wordt vaak de kans gemist om upselling bij vaste klanten toe te passen.

Tip: Blijf meer waarde creëren voor de vaste klantenkring. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door nieuwe diensten en producten aan te bieden, maar ook relatiegeschenken en referentiebonussen te geven.

Fout: Niet actief werken aan jouw personal brand

Letterlijk iedereen, van werkzoekenden tot aan leidinggevenden, is gebaat bij een sterke personal brand. Zoals de naam doet vermoeden, is de personal brand jouw imago die je actief kunt vormen als je daar tijd en energie in steekt.

In sommige sectoren van de arbeidsmarkt is er een overschot aan werkzoekenden. Het is bekend dat recruiters niet alleen naar een CV kijken, maar ook het internet afspeuren om meer te weten te komen over kandidaten. Als bij het Googlen naar jouw naam relevante blogs, video’s en foto’s tevoorschijn komen, vergroot dat natuurlijk de kans dat je de baan krijgt.

Ook als je al een baan hebt, kun je werken aan je personal brand. Dit kan laagdrempelig gedaan worden door posts te liken van je werkgever en reacties te plaatsen op relevante artikelen. Dit zijn simpele handelingen die opgemerkt worden door leidinggevenden en ervoor kunnen zorgen dat je meer betrokken overkomt.

Ook (startende) ondernemers zijn hier gebaat bij. Voor deze groep is het belangrijk dat ze ook hun privé kanalen dusdanig professionaliseren dat deze geen afbreuk doen aan hun personal brand.

Tip: Het versterken van jouw personal brand klinkt misschien als veel werk, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Simpelweg een post liken kan al helpen. Wil je het helemaal goed aanpakken? Creëer dan content met onderwerpen uit jouw vakgebied. Hiervoor moet je je verdiepen en groei je al snel uit tot een expert met specifieke kennis, waardoor je marktwaarde omhoog gaat.

Fout: Angst de baas laten zijn

Een bedrijf starten? Te riskant. Blogger worden? Te eng. Vragen om promotie? Te gênant. Dit rijtje kan een tijdje zo doorgaan. Wat ze gemeenschappelijk hebben is dat angst de baas is en bepaalt wat er wel – maar vooral wat er niet – zal gebeuren.

Het is goed om rationeel te zijn en ook de negatieve scenario’s te laten meewegen in de uiteindelijke beslissing om iets wel of niet te doen. Dit moet echter niet leiden tot een situatie waarin je structureel in je comfortzone blijft. Groei vindt namelijk vooral plaats buiten de comfortzone.

Tip: Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Schrijf dit op en zet er tegenover wat er zou kunnen gebeuren als het succesvol is. Vaak zul je merken dat er een duidelijke ondergrens is in het slechtste scenario, maar geen duidelijke bovengrens in het succes scenario. Probeer daarom volgend jaar op z’n minst één angst te overwinnen door uit je comfortzone te stappen.

Fout: Niet genoeg netwerken – in je bubbel blijven

De professionals anno 2019 hebben het druk. Naast de gebruikelijke 40 urige werkweek, zijn er verplichte bijscholingen, lange reistijden en deadlines die tijd en energie vergen. Als we daarbij het gezinsleven en uren in de sportschool optellen, zien we dat er weinig tijd over blijft.

Op eigen initiatief netwerken met collega’s en andere professionals in het vakgebied belandt daarom laag op het to-do lijstje. Dit is een gemiste kans, want een groot professioneel netwerk kan nieuwe kansen bieden. Vaak wordt gezegd dat het niet zo zeer gaat om wat je kunt, maar om wie je kent. Zorg er daarom voor dat je tijd vrijmaakt om nieuwe mensen te leren kennen.

Tip: Elke week vinden overal in Nederlands netwerkevents, workshops en lezingen plaats. Probeer er daarom een gewoonte van te maken om minstens eens per kwartaal naar zo’n evenement te gaan binnen jouw vakgebied. In het begin kan dit onwennig zijn, maar realiseer je dat de bezoekers van dergelijke evenementen meestal ook actief aan het netwerken zijn. Hierdoor kun je snel waardevolle connecties leggen die later van pas kunnen komen.

Fout: Niet stilstaan bij behaalde resultaten

Ten slotte wil ik meegeven dat het belangrijk is om de tijd te nemen om behaalde resultaten te vieren. Als ondernemer wil en kun je altijd beter presteren, maar vergeet alsjeblieft niet om stil te staan bij de hoogtepunten van afgelopen jaar.

Stel dat je weken, zo niet maanden, bezig geweest bent met het realiseren van een groot project. Nog voordat het project afgerond is, ben je al begonnen met het volgende project. Op de korte termijn overheerst het gevoel dat je uitermate productief bent, op de lange termijn loop je het risico om nergens voldoening meer uit te kunnen halen. Als leidinggevende kan deze manier van werken er ook voor zorgen dat je medewerkers gedemotiveerd raken.

Tip: Kijk regelmatig terug naar de behaalde resultaten (met je team). Let hierbij op dat je niet alleen de verbeterpunten uitlicht, maar ook de successen viert.

Persoonlijke boodschap

Prawien Dhoen Salue Consultancy
Prawien Dhoen, Salue

‘Als verkooptrainer heb ik de eer om dagelijks in contact te komen met ervaren ondernemers en ambitieuze professionals. Gedurende het coachingstraject zie ik regelmatig dezelfde struikelblokken voorbij komen. Het stelt veel van mijn klantondernemers gerust als ze horen dat ze niet de enige zijn met hun ogenschijnlijke unieke problemen.

Loop jij ook tegen één of meerdere van bovenstaande punten? Blijf niet onnodig lang zitten met je probleem. Ik ben Prawien Dhoen en het helpen oplossen van bovenstaande problemen is mijn dagelijkse kost. Als je een steuntje in de rug kunt gebruiken, kun je gerust contact met mij opnemen.

Spread the love